Putování s beruškou
ŠVP Putování s beruškou 2023.pdf
A. Rozdělení námětů
- Beruška přišla do školky
- Beruška objevuje podzim
- Beruščino jiskření
- Čím voní beruščiny Vánoce
- Beruška v ledovém království
- Beruščino vyprávění
- Beruška probouzí "jaro"
- Beruška roztahuje krovky
- Svět kolem berušky
- Beruška cestovatelka
B. Klíčové kompetence
text z RVP PV 2004, str. 9 - 12
Kompetence k učení
Dítě ukončující předškolní vzdělávání:
- soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
- získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
- má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
- klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
- učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
- odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
- pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí.
Kompetence k řešení problému
Dítě s ukončující předškolní výchovou
- všímá si dění i problému v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
- řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
- problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost
- při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
- zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti
- rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou, dokáže mezi nimi volit
- chápe, že vyhýbat se řešení, která jsou funkční (vedou k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit
- chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit
- nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu.
Komunikativní kompetence
Dítě ukončující předškolní vzdělávání:
- ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky a odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
- dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
- domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
- v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
- ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
- průběžně rozšiřujeme svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
- dovede využit informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)
- ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku.
Sociální a personální kompetence
Dítě ukončující předškolní vzdělávání
- samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
- uvědomuje si, že na sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
- dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
- ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
- napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů které nachází ve svém okolí
- spolupodílí se na společných rozhodnutích;přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti;dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim
- při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout
- je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
- chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou ; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování.
Činnostní a občanské kompetence
Dítě ukončující předškolní vzdělávání:
- svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
- dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky
- odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
- chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá
- má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
- zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
- chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
- má základní dětskou představu o tom, co je v souladu ze základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat
- spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
- uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu
- ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit dbá na osobní zdraví a bezpeří svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdraví a bezpečné okolí prostředí (přírodní i společenské).
C. Hlavní okruhy oblastí pro stanovení her a činností
1. Beruška přišla do školky
- Já jsem beruška a kdo ty? (naučit se svou značku a pojmenovat své kamarády)
- Cestujeme po školce (seznámit se prostředím ve třídě, na zahradě, v jídelně, šatně a kolem školky)
- Umíme se smát (upevňovat návyky správného chování v kolektivu)
- Co se děje kolem mě? (umět charakterizovat roční období, změnu v počasí, 2 – 3 znaky)
2. Beruška objevuje podzim
- Jak chutná podzim (naučit se rozeznat ovoce a zeleninu, vlastnosti, ochutnávka, k čemu je ovoce pro lidi dobré, výtvarné ztvárnění, co se všechno z ovoce dá vyrobit,…)
- Podzim na poli (plodiny, práce na poli, sklizeň)
- Podzim v lese (plody a zvířátka)
- Malované počasí (změny v přírodě, počasí)
3. Beruščino jiskření
- Lísteček mi na dlaň spad (barevné listí, barvy podzimu)
- Není drak jako drak (papírový, pohádkový, opravdový...)
- Martinské radování (přijel Martin na bílém koni, pečení, tradice..)
- Kdo to klepe, co to cinká? (Advent, změny v počasí, co se děje kolem nás)
4. Čím voní beruščiny Vánoce
- Čertování (děti se připravují na příchod svaté trojice-anděl, čert a Mikuláš, tradice, …)
- Pečeme perníčky (rodinné zvyky v přípravách na Vánoční období)
- Vánoce jsou tady (na co se děti nejvíc těší, co si přejí od Ježíška, nácvik koled na Vánoční besídku)
5. Beruška v ledovém království
Na tři krále o krok dále
- Půjdu k zápisu (příprava předškolních dětí na zápis do 1. třídy)
- Zimní radovánky (seznámení dětí se sněhem, umět využít sníh, a led při hrách, jak vzniká sníh, uvědomovat si jeho vlastnosti, seznámení dětí se zimními sporty, umět je popsat a zkusit napodobit)
- Zvířátka v zimě (pozorování zvířátek v zimě, ptáčci v zimě, poznávání podle zvuků, naučit se pojmenovávat některá z nich)
6. Beruščino vyprávění
- Povídám, povídám pohádku (soustředěně poslouchat vyprávěné pohádkové příběhy, poznat pohádkové postavy, vlastnosti a rozdíly, rozeznat dobro od zla, naučit se vyprávět pohádku s obrázky)
- Masopustní veselí (tradice Masopustu, příprava na školkový karneval)
- Z čeho se vyrábí (praktické poznávání, pokusy s různými materiály)
- Hádej, čím jsem? (povídání o lidských profesích, čím chci být až vyrosti, čím jsou rodiče...)
7. Beruška probouzí jaro
- Jak vypadá jaro (seznámit děti se všemi krásami jara, změny v počasí, první jarní kytičky, barvy jara)
- Jaro v trávě ( první jarní kytičky, barvy jara, broučci, hmyz...)
- Narodilo se nám mláďátko (naučit se rozeznávat domácí zvířátka a jejich mláďátka, jejich vlastnosti, …)
- Berušky a svátky jara - Velikonoce (svátky jara, význam Velikonoc, tradice, výtvarné ztvárnění, …)
8. Beruška roztahuje krovky
- Beruška zdravá a v bezpečí (kdo se stará o naše bezpečí, policie, záchranáři, hasiči, seznámit děti se situací na silnici, ulici, přechodu, dopravní výuka)
- Beruška a duhový týden (co nám přináší barvy, barvy v přírodě, barevný svět země)
- Čáry máry pod kočáry (tradice čarodějnického reje, kdo to jsou čarodějnice a čarodějové, kdo je hodný a kdo zlý,lektvary, zaklínadla, zakončení zábavným dopolednem pro děti)
9. Svět kolem berušky
- Maminky mají svátek (příprava na vystoupení pro maminky, výroba dárečku, moje maminka…)
- Beruščina rozkvetlá louka (naučit se rozeznávat druhy kytiček, stromy které kvetou, …)
- Přiletěla vlaštovička (seznámit se s nejznámějšími ptáky, poslouchat jejich zpěv...)
- Beruška a koloběh vody (rozdíl mezi potokem, řekou a rybníkem, kde se bere voda...)
10. Beruška cestovatelka
- Všechny děti světa mají svátek (seznámení se všemi dětmi světa, různé národnosti, kde žijí, poznáváme celý svět, dětský den)
- Jedeme na výlet (kam jezdíme na výlety s mámou a tátou,m kam by se nám to líbilo...)
- Celý svět už znám (upevnění poznatků o všem co se děje kolem nás)
- Těšíme se na prázdniny (činnosti o prázdninách, pozor na nebezpečí, na co se těšíme)