Mateřská škola Mrsklesy-přísp.organizace
Mrsklesy 49
Drobečková navigace

Úvod > O škole > Výchova a ŠVP > Beruščin rok

Beruščin rok

A. Rozdělení námětů dle čtvrtletí:

Čtyři čtvrtletní integrované bloky:

  • I. čtvrtletní integrovaný blok: Beruška a podzim
  • II. čtvrtletní integrovaný blok: Beruška a zima
  • III. čtvrtletní integrovaný blok: Beruška a jaro
  • IV. čtvrtletní integrovaný blok: Beruška a léto

Deset tématických námětů – témat v tabulkovém zpracování

1. téma: Beruška jde do školky

2. téma: Beruška sbírá ovoce

3. téma: Beruška a podzimní listí

4. téma: Beruščiny Vánoce

5. téma: Beruška a zvířátka v zimě

6. téma: Beruška objevuje svět

7. téma: Beruška vítá jaro

8. téma: Beruška a všechny mláďátka

9. téma: Beruščina maminka má svátek

10. téma: Beruška už všechno umí

 

Každá část čtvrtletního integrovaného bloku je završena rozloučením s ročním obdobím návrhem dramatizace pohádky, který je tématicky zaměřen na příslušný čtvrtletní blok:

I. čtvrtletní integrovaný blok: Beruška a podzim - "O poslední vlaštovce"

II. čtvrtletní integrovaný blok: Beruška a zima - "O dvanácti měsíčkách"

III. čtvrtletní integrovaný blok: Beruška a jaro - "O kohoutkovi a slepičce"

IV. čtvrtletní integrovaný blok: Beruška a léto - "Scénky z pohádek"

 

Obsah témat tvoří náměty pro vypracování integrovaného vzdělávacího programu předškolního vzdělávání. Je ukázkou naplňování Rámcového vzdělávacího programu předškolního vzdělávání (RVP VP) v praxi předškolního pedagoga. Vzdělávací obsah není závazný pro děti. Zdůrazňuje prostor pro dítě, pro jeho zájmy a aktivní rozhodování o činnostech.

Předkládá nabídku konkrétních činností propojenou s cíli a výstupy předškolního vzdělávání RVP PV 2004. Obsahuje přehled o konkrétních prostředcích činností a kolonku pro záznam poznámek evaluačních činností pedagoga.

B. Návrh schémactického vyjádření celoročního integrovaného vzdělávacího programu

Popis schématu:

Vzdělávacího oblasti prezentované barevnými kamínky:

Dítě a jeho tělo: modrý kamínek

Dítě a jeho psychika: žlutý kamínek

Dítě a ten druhý: červený kamínek

Dítě a společnost: bílý kamínek

Dítě a svět: zelený kamínek

číslice I – IV vyznačují čtyři čtvrtletní integrované bloky

číslice 1 – 10 vyznačují deset tématických námětů

Témata průběžně propojují etapu plánování, navzájem se prolínají s opakováním již známého a  zařazováním nového nebo mohou být pedagogem zvolena jen v jednotlivých částech dle projeveného přání dětí. Zůstávají otevřená dalšímu rozpracování. Při sestavování vzdělávací nabídky dětem přihlížíme k analýze třídy, k evaluačním závěrům pedagoga i dětí, k rámcovým cílům a k přání dětí. Klademe si otázky – čím děti rozvíjíme, s jakými hodnotami je seznamujeme a jak je vedeme k samostatnému myšlení a rozhodování (Objevujeme svět pro život 1, 2, Přikrylová Milada Plus s.r.o., Pedagogická evaluace 1, 2, G. a M. Přikrylovy), co se zdařilo, nezdařilo, jak postupovat, čeho se vyvarovat.

C. Klíčové kompetence

text z RVP PV 2004, str. 9 - 12

Kompetence k učení

Dítě ukončující předškolní vzdělávání:

  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  • klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
  • odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých
  • pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí

Kompetence k řešení problému

Dítě s ukončující předškolní výchovou:

  • všímá si dění i problému v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost
  • při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
  • zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti
  • rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou, dokáže mezi nimi volit
  • chápe, že vyhýbat se řešení, která jsou funkční (vedou k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit
  • chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit
  • nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu

Komunikativní kompetence

Dítě ukončující předškolní vzdělávání:

  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky a odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  • domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci
  • v běžných situacích komunikuje bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
  • ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní
  • průběžně rozšiřujeme svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
  • dovede využit informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)
  • ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku

Sociální a personální kompetence 

Dítě ukončující předškolní vzdělávání:

  • samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej
  • uvědomuje si, že na sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
  • dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  • napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů které nachází ve svém okolí
  • spolupodílí se na společných rozhodnutích;přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti;dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobí se jim
  • při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout
  • je schopno chápat, že lidé se různí a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
  • chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou ; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování

Činnostní a občanské kompetence

Dítě ukončující předškolní vzdělávání:

  • svoje činnosti a hry se učí plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
  • dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky
  • odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
  • chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá
  • má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
  • zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
  • chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
  • má základní dětskou představu o tom, co je v souladu ze základními lidskými hodnotami a normami, i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat
  • spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat
  • uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu
  • ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdraví a bezpečné okolí prostředí (přírodní i společenské)

1. téma: Beruška jde do školky

Hlavní okruhy oblastí pro stanovení her a činností

  • kdo všechno přišel do školky
  • draci a drakiáda
  • řepa a cukr
  • třídění odpadu
  • samostatný úkol: poznávat všechny své kamarády ze školky

2. téma: Beruška sbírá ovoce

Hlavní stanovení oblastí pro stanovení her a činností:

  • ovoce a zelenina
  • volně žijící zvířata a ptáci
  • počasí a příroda
  • první kamarádské vztahy v MŠ
  • rodiče v MŠ: Ovocné dobrůtky s maminkou a tatínkem

samostatný úkol: umět povídat o zvířátku

3. téma: Beruška a podzimní listí

Hlavní okruhy pro stanovení her a činností

  • co umí vítr a déšť
  • moje tělo a zdraví
  • když kamarád stůně
  • pomáhat při sklízení listí
  • samostatný úkol: umět popsat své tělo

4. téma: Beruščiny Vánoce

Hlavní okruhy pro stanovení her a činností

  • znaky ročních dob
  • Mikuláš
  • Vánoce
  • rodiče v MŠ: pečení perníčků, Vánoční nadílka
  • samostatný úkol pro dvojici: Kdo všechno patří do rodiny a proč se máme rádi

5. téma: Beruška a zvířátka v zimě

Hlavní okruhy pro stanovení her a činností

  • ptáčci v zimě
  • zvířátka v zimě
  • zimní počasí
  • půjdu k zápisu
  • samostatný úkol pro dvojici: Poznáš, co je kulaté, co je hranaté?

6. téma: Beruška objevuje svět

Hlavní okruhy pro stanovení her a činností

  • moře
  • živočichové a moře
  • naše planeta, slunce a měsíc
  • masopust
  • samostatný úkol pro dvojici: Co se nám v mateřské škole líbí a co bychom si ještě přál

7. téma: Beruška vítá jaro

Hlavní okruhy pro stanovení her a činností

  • jarní počasí
  • probouzení jara
  • co umí sluníčko, déšť a mraky, duha
  • hasiči a záchranáři
  • pohádka: Jak zvířátka budila jaro
  • samostatný úkol: co víš o jarních květinách

8. téma: Beruška a všechna mláďátka

Hlavní okruhy pro stanovení her a činností

  • domácí zvířátka a mláďátka, užitek pro člověka a péče člověka o ně
  • velikonoce
  • Den Země
  • samostatný úkol: vyber si a popiš domácí zvířátko

9. téma: Beruščina maminka má svátek

Hlavní okruhy pro stanovení her a činností

  • maminka má svátek
  • dopravní školička
  • pohádka: Pohádky o lázeňských kočkách
  • rodiče v MŠ: Přání maminkám a babičkám
  • samostatný úkol: Jaké vybavení musí mít každé kolo

10. téma: Beruška už všechno umí

Hlavní okruhy oblastí pro stanovení her a činností

  • mezinárodní svátek dětí, světadíly
  • zeleň jako součást životního prostředí
  • barvy v našem životě
  • povolání dospělých
  • letní počasí: déšť, blesk, bouřka, stín
  • samostatný úkol: znáš nějaký stroj, přístroj nebo pomůcku, která pomáhá člověku při práci nebo při zájmových činnostech?
  • návštěva lesní školky
  • poslední spaní předškolních dětí v MŠ